Lei av å bli detaljstyrt
Hei,
jeg trives i jobben min, men er frustrert over min nærmeste leder. Jeg synes hun detaljstyrer og overprøver meg og føler ikke at hun viser meg den respekten og tilliten jeg synes jeg fortjener. Det begynner å gå utover motivasjon og arbeidsglede.
Jeg synes det er veldig vanskelig hvordan jeg skal ta opp dette med lederen min. Har du noen råd til hvordan jeg kan ta det opp på en måte som gjør at hun oppfatter det som konstruktivt og det er håp om endring?
Hei,
takk for spørsmålet! Mange ledere faller i denne fellen hvor de legger for sterke føringer for sine ansatte og blir “micromanagers” – ofte med de beste intensjoner om å hjelpe og sikre et best mulig resultat.
For den som blir detaljstyrt, kan dette imidlertid drepe både motivasjon og arbeidsglede, slik du beskriver.
Her er mine råd til hvordan du kan ta dette opp med din leder:
1. Forbered deg
Tenk nøye gjennom hva det er ved lederens adferd som frustrerer deg. Skriv det gjerne ned. Tenk også gjennom hva du ønsker å oppnå.
Se for deg et optimalt endepunkt når du forbereder deg – altså hvordan jobbsituasjonen din vil se ut dersom det blir slik du ønsker. Hjernen jobber best baklengs, altså fra målet og trinnvis tilbake til nåtiden. Slik kan du også forberede deg best.
2. Finn eksempler
Vi mennesker lærer bedre av konkrete eksempler enn av generelle tilbakemeldinger og abstrakte ideer. Derfor vil det være mer effektivt å fremheve spesifikke situasjoner i nær fortid hvor du har følt deg detaljstyrt eller overprøvd, i stedet for å bruke generelle utsagn som «du detaljstyrer meg».
Enda viktigere er det å nevne eksempler på det du ønsker deg. Gi et eksempel på en gang din leder ga deg tilstrekkelig spillerom til å løse en oppgave, eller på annen måte viste deg tillit. Det gir din leder klar informasjon om hva du ønsker mer av – og øker sjansen for endring.
3. Velg riktig tidspunkt
Timing er viktig. Velg et tidspunkt hvor dere har nok tid og ro til å snakke uforstyrret en stund. Dersom du ser at lederen din har fokus på noe helt annet eller virker overveldet, irritert eller sliten, er det bedre å utsette samtalen for å sikre best mulige forutsetninger for endring. Hjernen er ikke særlig mottagelig for endring dersom vi er stresset eller emosjonelt overveldet.
4. Bruk "jeg"-utsagn
Når du formidler hvordan du har det, bruk "jeg"-utsagn for å redusere muligheten for at lederen føler seg angrepet. Fortell henne om hvordan du opplever ting eller hva du selv føler, fremfor å legge vekt på hva lederen din har gjort galt. For eksempel: «I situasjonen forrige uke, følte jeg meg overkjørt når mine avgjørelser ble overprøvd av deg».
5. Vis forståelse
Prøv å se situasjonen fra lederens perspektiv også. Kanskje detaljstyringen kommer fra et sted av bekymring eller et ønske om å sikre kvalitet. Kanskje er det hensyn hun må ta som ikke du ser eller vet om. Vis nysgjerrighet for hennes perspektiv også, samtidig som du er tydelig på hvordan atferden hennes påvirker deg negativt.
6. Følg opp
Sørg for å legge en konkret plan før samtalen avsluttes. Altfor mange slike samtaler ender opp med mange fine ord, men ingen handling.
Avtal gjerne konkrete handlingspunkter, for eksempel at du får mer autonomi og ansvar i en spesifikk arbeidsoppgave eller prosjekt, og at dere følger opp med en ny samtale for å sjekke inn etter en stund. Tenk på dette som en pågående prosess hvor små forbedringer over tid kan utgjøre en stor forskjell.
Lykke til!
(Opprinnelig publisert i E24: https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/W0Jxnr/lei-av-aa-bli-detaljstyrt)